Szerző Téma: [TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő  (Megtekintve 18726 alkalommal)

Nem elérhető Roxanne

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 22
  • -Receive: 126
  • Hozzászólások: 211
  • Segített: 106
  • Pentakill \m/
    • SY2 Magazin
[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Dátum: 2014-04-01, 20:41:51 »
Bevezetés

Kedves fórumozók, szerverkészítők.

Mi, akik ezt a fórumrészt olvassuk, egyetlen közös céllal jöttünk ide: hogy egy saját Metin2 privát szervert létrehozzunk, amivel berobbanhatunk a köztudatba.
Persze mindenkit más csábít a dologban. Van, aki csak ki akarja próbálni, milyen lehet egy adminisztrátor élete. Van, aki virtuális hírnévre vágyik. Van, aki csak megunta, hogy egyik szerver sem felel meg neki, és egy olyat akar létrehozni, ami szerinte igazán jó, és reméli, hogy a játékosok is így vélekednek majd; míg van, aki csak a zsebét szeretné jó vaskosan megtömni. Van, aki arra a tudásra szomjazik, amit eme hobbi által hosszú idő után megszerezhet, és persze vannak azok, akik ezek közül mindre vágynak. Aki pedig jól teszi a dolgát, mindet meg is szerezheti.

Van, aki csak kicsi halakat akar fogni. Ha az egyik elúszik, visszadobja a pecabotot, és kifog egy másikat. Jóllakni nem fog velük, de az unalmát elűzheti vele. Persze ezzel egyszerre több halnak árt, mintha egy jó nagyot próbálna kifogni, de az persze több erőbefektetésbe kerül. Van, aki a pecabotjával rohan neki a cápának, az pedig röhögve kettétöri. Míg más szigonnyal a kezében indul vadászni a pontyokra...
Mindenkinek el kell döntenie magában, hogy mit akar. Ha egy kis szervert akarsz, ami pár hétig vagy hónapig üzemel, aztán egy életre lehúzza a rolót, annak nem is kell tovább olvasnia a soraimat, de nekik is érdemes. Viszont ha tényleg maradandót akarsz alkotni, képes vagy szívvel-lélekkel dolgozni rajta, akkor mindenképp hallgasd meg a tanácsaimat, egy nap talán még jól jöhetnek.

Mielőtt bármibe is belekezdesz

A játék egyre régebbi és unalmas, a játékosok fogynak, ezzel szemben a szerverek száma nőttön nő. Csak az éli túl a versenyt, aki valami olyasmit tud, amit a másik nem. Stabilitás, tökéletesség, újdonságok, jó közösség, vagy épp nagy ötletek kivitelezése... Valaminek lennie kell. De mi van, ha ez nem elég?

Tudod, a konkurencia nem azért van, hogy legyen kivel versenyezni, vagy legyen kit ócsárolni, hanem, hogy legyen kitől tanulni. Szerverek emelkednek és buknak, te pedig végigkísérheted az összes történést, és tanulhatsz a hibáikból, vagy példát vehetsz másokról. És ha ebbe elég energiát fektetsz, lelki szemeiddel egy idő után meg tudod húzni azt a vonalat, amely elég lesz ahhoz, hogy ne tűnj el a süllyesztőben. De milyen magasra húzod azt a vonalat? Az épphogy szintre, vagy jóval magasabbra teszed, esetleg folyamatosan tolod fentebb az idő múlásával? Nos, akárhogy is teszel, számolnod kell vele, hogy az elvárások nőttön nőnek, szinte exponenciálisan, és minden egyes nappal többet fognak tőled elvárni, mint előzőleg; és ezzel meg kell tanulnod együtt élni. Ha sikeres akarsz lenni, a válladra kell venned azt a terhet, ami nem hagy majd szabadulni, és az életeden is rajta hagyhatja a pecsétjét - az már csak rajtad áll, hogy ez egy pozitív pecsét lesz, vagy negatív.

Az első dolog amit meg kell kérdezned magadtól, hogy gyorsan akarsz csinálni egy darab vackot, vagy lassan valami jót? És ha tudod a biztos választ, hát ahhoz tartsd magad, mert a kettő közti átmenet a legrosszabb, amit választhatsz.

Ahhoz, hogy az alkotásod tényleg sikeres legyen, nem feltétlen kell, hogy a te tudásod nagy legyen. De tapasztalattal mindenképp rendelkezned kell. Nem muszáj, hogy ez a tapasztalat szerverkészítéssel kapcsolatos legyen; azt kell felmérned, hogy el tudsz-e vezetni egy szervert egymagad. Ez a legnehezebb mind közül. Másra nem számíthatsz, két dudás sosem fér el egy csárdában, ez egy nagyon jó szabály. Ha okos vagy, akkor szerzel magadnak egy jobb kezet és egy balt, akik tanácsaikkal, kritikáikkal és ötleteikkel előrébb segítenek téged az úton, de amint veled valaki 100%-ig egyenrangú lesz, ugyanazokat a döntéseket kell meghoznotok, stb, na onnantól nagyon nehéz a dolog. Kevés ember van, aki elég jó kompromisszumokat tud kötni ezekben az esetekben. Számolnod kell vele, hogy mindenki különböző, és sok kérdésben teljesen eltér majd a véleményetek; lehet, ezek apró eltérések lesznek, de lehet, hogy nem tudjátok így majd kibontakoztatni azt az elméleti síkot, amin egyszer végig akartátok vinni ezt az egészet. Úgyhogy ismét jöhet egy kérdés: a válladra veszed ezt az egészet, vagy rábízod másra?

Társak nélkül félkarú az óriás

Amikor elkezdjük ezt a szakmát, a kezdeti sikerek után mind elhisszük, hogy egy nap egyedül meg tudunk majd mindent csinálni, amire szükségünk van, csak néhány GM fog kelleni, aki majd átvállalja a "válaszolóbot" feladatát helyettünk, amikor majd a játékossereg elözönli a szervert. Persze ha nem akarsz fejleszteni semmit, és rendelkezel akkora tapasztalattal, hogy a menet közben adódó összes hibát felismerd és képes legyél őket javítani, azt a néhány GM-et pedig rendkívüli ügyességgel tudod kiválogatni, akkor bejöhet ez a taktika, egyébként pedig teljesen halott.

Amennyiben szeretnél bármit is fejleszteni a szervereden, ezekre az emberekre szükséged lesz:
  • C++ programozó
  • python programozó
  • lua programozó
  • dizájner erős Photoshop-skillekkel és magas esztétikai érzékkel
  • BSD-szaki
  • és valaki, aki átlátja összességében a játék teljes működését...

Ezekből az emberekből legalább egy kelleni fog, de minél több van belőlük, annál gyorsabban és hatékonyan fogtok tudni dolgozni. Persze mondhatod, hogy neked elég mondjuk egy pythonos ember, mert csak akarsz egy új ablakot a kliensbe és az menő lesz, a többi meg jó úgy, ahogy van, de vajon azzal az egy ablakkal meg fogsz nyerni akár egy játékost is magadnak? Meg lehet nyerni bárkit is néhány új questtel, egy szép dizájnnal, valami apró fícsörrel a játék motorjában, vagy a biztonság ígéretével? Ezekre együttesen lesz szükséged, ha nem az unatkozók bomló táborát akarod csupán magad mellett tudni.

Most viszont egy nagyobb problémáról szeretnék beszélni, ami pedig a helyesírás. Sajnos elég sokaknak vannak hiányosságaik ezen a téren, akik belevágnak a szakmába, mégis értenek a dolgokhoz; azonban a játékosok könnyen negatív dolgokat vonhatnak le belőle maguknak. A gyenge helyesírás elsőre azt hozza le az emberben, hogy vagy egy kisgyerekkel áll szemben, aki a nyelvtankönyv forgatása helyett inkább a gépet nyomja, vagy egy teljesen sötét alakkal. Lehet, hogy igazuk van, de lehet, hogy az illető csak diszlexiás, diszgráfiás, vagy egyszerűen semmi érzéke nincs a helyesíráshoz; de higgyétek el, nem ez lesz az első, amire gondolnak majd.
Ennek ellenére ez a dolog nem sok adminisztrátort zavar, sokan képesek weboldalak szövegeit, játék szabályzatokat, bejelentéseket tele hibákkal és érthetetlen fogalmazással megírni. Ilyenkor kell még valaki, aki átvállalja az ilyesmit. Te megírod a szöveget, amit a játékosok tudtára szeretnél adni, és ő átfogalmazza, kijavítja neked. Afféle jobb kéz. Nincs benne semmi ciki; az a ciki, amikor több ezer embernek kell olvasnia ugyanazt a marhaságot, és kuncognak majd egy jót rajta a monitor előtt.

Visszakanyarodnék viszont az előzőekhez. Egy dizájnernek mégis mi köze a fejlesztésekhez? Nem feltétlenül kell új kliensdizájn, weblapét meg talán valaki más megcsinálja... De mi van a Facebook-oldal képeivel? Az eventeket hirdető képekkel? Persze, meg lehet oldani screenshotokból is, de nem biztos, hogy elég vonzó lesz. Ilyenkor a többség előveszi az epvp-ről letöltögetett rosszabbnál rosszabb rendereit, a gyér Photoshop-tudását (vagy GIMP, Paint.NET, rosszabb esetben csak szimplán Paint), és alkot belőle valami halálosan ronda dolgot, amiről alkotás közben meggyőzte magát, hogy az mesésen szép, de mindenki más csak röhög rajta. Én is estem már ebbe a csapdába, higgyétek el, nem nehéz. És ilyenkor van szükség arra az emberre, aki ebbe a csapdába még többször beleesett, de nem adta fel, hanem minél nagyobb tudást szerzett magának, és kifinomultak az érzékei is időközben. Lehet, az ő művén is lesz aki röhög vagy fújolja, de az erre való esélyt már jelentősen lecsökkentetted.

Csapatot, de hogyan?

Tegyük fel, hogy az alapokhoz még úgy ahogy értesz, de nincs benned semmi speciális, hát akkor hogyan szerzel magad mellé bárkit is?
Nos, tegyük fel azt is, hogy van pénzed. Sok pénzed, rengeteg pénzed, meg tudnád tölteni belőle a Balatont sörrel akár, ergo meg tudsz venni magadnak bárkit a csapatba, akit csak akarsz. Ez egy megoldás, de biztos vagy benne, hogy a legjobb? Elég abból kiindulnunk, hogy a legjobb emberek nem a pénz miatt, hanem szenvedélyből csinálják ezt az egészet, így őket nem igazán fogja motiválni a dolog. Persze mindenkinek van egy ár, ami után már fejet hajt, de ha akit épp meg akarsz venni, szintén tele tudná tölteni a Balatont sörrel, annak nem fogsz tudni elég nagy árat fizetni, és már elbuktál egy embert. Pedig lehet, megérte volna azt a sörpénzt. Arról aztán ne is beszéljünk, hogy attól, hogy megvetted őket, a munkájukat vetted meg, de nem a hűségüket. Egy nap jöhet más, aki többet kínál, vagy épp ők lesznek veled elővigyázatosak, kiskapukat rejtenek el a rendszeredben, és egy szép napon, amikor faképnél hagynak téged a hibáid miatt, ezeket mind felszínre hozzák, és te egyszerűen nem fogod tudni megoldani a problémát. A történelemben ezekre már mind volt példa.

Tehát az eddigi tanulság, hogy nem csak szakértőkre van szükséged, de olyanokra is, akik melletted állnak. Ez mind szép és jó gondolat, de ha valakinek elmeséled, az szépen ásítozik majd egyet a monitor előtt, és továbblapoz. Mindenkit meg kell valahogy győzni...

Az én taktikám kiszemelni azt, akit a csapatodba akarsz. Fölösleges fórumokon hirdetni, nem fogsz találni senkit. Illetve találhatsz, de biztosan elég jó neked? Többnyire nem. Aki érti a dolgát, valószínűleg nem fog jelentkezni sehova. Az ilyen embereket megkeresik. Tedd hát te is azt.
Nem túl korrekt dolog olyan emberekre vadászni, akik már máshol dolgoznak. Az egyetlen mentség, ha tudod, hogy te jobb célokra alkalmazhatnád, mint akinél jelenleg van, és az illető is jobban járna veled. Na, olyankor érdemes kicsit furkálódni, de készülj fel egy esetleges miniháborúra és hosszú mosolyszünetre. Ezeknek az embereknek mesélned kell a terveidről. Ha valami forradalmian újat akarsz, arról; ha csak teljesen átlagosat, akkor a motivációidról, a bizniszről, de látniuk kell, hogy komolyan gondolod. Az is lehet, hogy olyannal állsz elő, aminek hallatán egyszerűen meghökkennek vagy kiröhögnek, de ha nem hátrálsz meg, és kimutatod, hogy szilárd célokat tűztél ki magad elé, onnét ez az egész érdekessé fog válni, ahogy te magad is. A profik is rendkívül nehezen találnak maguknak jó csapatot - vagy maguknak tevékenykednek, vagy olyan helyen vannak, ahol legfeljebb 1-2 ember érti még a dolgát. Meg kell mutatnod, hogy olyan emberekre van szükséged, mint ő, és meg is fogod őket szerezni; addig is dolgoztok, hogy legyen mit felmutatni.

De nem csak fejlesztői csapat kell, kelleni fognak játékmesterek is. Persze, hiszen ez már a legkönnyebb része - legalábbis azt hiheted. Igazából ez az a része, ahol a legtöbben elbaltázzák. Talán el sem hinnéd, mennyire kevesen vannak, akik erre a feladatra tényleg alkalmasak. A többséget csak az hajtja, hogy ott legyen a logó a feje fölött, ott legyen a nickneve a teamlistán, pózolhasson a legmenőbb cuccokban a játékosok előtt és mindenki őt üdvözítse. Az ilyenek, akik egyáltalán nem kellenek egy jó csapatba. A kisebbik fele, akik komolyan is gondolnák, de ezeknek is a nagy része vagy egyszerűen nem tudja kezelni az embereket, nincs hozzá elég türelme, vagy halványlila fogalma nincs, mi is lenne a dolga (utóbbit a vezetőség még tudja orvosolni), és az a kevés maradék az, akiket neked igazán meg kellene találnod.
A GM-ek a szervert képviselik, a játékosok az ő viselkedésüket veszik mintapéldának, az ő reakcióikból vonják le a következtetéseiket az egész szerverről. Egy rosszul összeállított GM-csapat végzetes lehet az egész szerverre nézve.

Mindezek fölött pedig a legfontosabb szabály szerintem az, hogy tedd őket a barátaiddá.
Hogy miért? Egy barátot ismersz. Ha pedig a barátaid is egymás barátaivá válnak, a csapat önálló lesz a távollétedben is. A barátok nem hagyják egymást cserben. A mélypontjaidon is folytatni akarod majd miattuk. Egy összetartó csapatod lesz, akikkel a későbbiekben is tervezhetsz bármit. Ez mind közül a legfontosabb.

Kevesen születnek vezérnek

Van, aki ezt rögtön tudja, de van, aki még a sokadik bukás után sem eszmél rá. Mindenesetre érdemes rajta elgondolkodni, hogy saját szerver, saját csapat építése helyett inkább te csatlakozhass egy már meglévőbe. Persze ez a kényesebbik verzió, hiszen többnyire idegen emberek közé kerülsz, nem tudhatod, mi vár rád, talán egy totális baklövés lesz az egész. A kezed viszont sehova sincs láncolva, ha valahova belépsz, ugyanolyan könnyen ki is léphetsz onnét, amíg meg nem találod a számodra megfelelő csapatot.
Persze mindig kecsegtetőbb lesz a saját szerver gondolata, de ha csupán az anyagiakból indulunk ki (és ez azoknak is szól, akik a saját csapat felépítése ellen vannak), szerinted mi a kényelmesebb? Havi 100 rugót egyedül zsebre tenni, vagy havi 1 milliót mondjuk 5-felé osztani úgy, hogy a sikernek közösen örülhettek, a terheiteket megoszthatjátok egymás közt?

Perfekcionizmus

Szokás mondani, hogy a Metin úgy is jó, ha sz*r. Szerver készítés közben pedig a leggyakoribb szállóige a "jóvanazúgy". De biztos tényleg jól van az úgy? Lehet, a játékosoknak a vacak is tetszik, a minőségük sajnos elég változó, de ha az a valami nem vacak kiadásban került volna eléjük, vajon akkor már nem tetszene nekik? Szerintem igen, méghozzá az értelmesebb tömeget is meg lehetne vele ragadni.
Arról nem is beszélve, hogy egy hiba százat csinál. Lehet, hogy ma még "jóvanazúgy", de holnap már a fejedet vakarod, mert valami szinte visszacsinálhatatlanul rosszul sült el, és nem tudod, hogy melyik jóvanazúgy hadművelet okozta a bajt. Csak olyanhoz nyúlj, amiről biztosan tudod, hogy micsoda és hogy működik, amiről meg nem, hát jöjj rá! Teszteld, gondolkodj, kutakodj.
Hogy egy nagyon egyszerű példát hozzak fel, még sok évvel ezelőtt a szerver készítők csak kevés része tudta, hogy a make nevű akkor még shell fájl mire is jó, ezért az object mappába kibontott questfájlokat szerkesztgettük. Persze így nem kaptunk hibaüzenetet a szintaxis hibákról, amik még nagyobb galibát is okozhattak később, de az igazi pofára esés akkor történt, amikor valaki észrevette a make-et, és hupsz... voltak questek, nincsenek questek.
Mindent tökéletesen megcsinálni persze sokkal de sokkal több idő és energia, mintha csak összecsapnánk az egészet, de higgyétek el, sokkal kamatozódóbb is.

A weboldalak is egy érdekes történet egyébként. Sokan fittyet hánynak rá, mert hogy "úgysem azt fogják nézegetni", pedig az kelti az első benyomást az emberekben. Egy letisztult, elegáns, funkcionális weblap sokkal nagyobb bizalmat kelt az emberekben, míg a többség a legocsmányabb, ingyenesen letölthető, használhatatlan kódolású weboldalakat alkalmazza, amik csak elveszik az igényesebb ember kedvét a játék letöltésétől. Nem feltétlenül baj, ha olyat használsz, amit már mások publikáltak, és több helyen is megtalálható, csak legyen esztétikus, funkcionális, bizalomgerjesztő. Ugyanez legyen igaz a fórumra is, ami egyébként nem árt, ha van.

A játék rovására megyünk

Könnyű azzal érvelni, hogy azért nem éri meg metinszervereket készíteni, mert a játékosok száma egyre inkább csökken. Szerintem inkább stagnál, csak a szerverek száma nő egyre inkább, amelyeken szétszóródhatnak. Ez okozza azt is, hogy a sikeres szervereken kevesebb játékos van, mint amire számítani lehetne, és a régi játékosok közül egyre többen hagyják abba a játékot. Régen, amikor még jóval kevesebb volt ez a szám, ha valahonnét kitiltottak egy játékost, esetleg feltörték az accountját, akármilyen bánatos is volt, újrakezdte. Ma már az újrakezdés sokkal ritkább fogalom, hiszen ezer másik olyan szervert találhat, mint amelyiken játszott, és elsőre mindegyik a nagyobb sikerélmény lehetőségével kecsegtet. Aztán lehet, amelyiken játszik, nemsokára bezár, és ismét oda minden, amiért idáig küzdött. Alig számlálható meg azoknak a szervereknek a száma, amelyeken ha valaki elkezd játszani, szinte biztos, hogy egészen untig játszhatja, mert még évek múlva is futni fog.
Minél több szerver van, a játékosok száma annál több fele oszlik el. Minél több szerver zár be, a játékosok annál kezelhetetlenebbé válnak, annál kisebb reményekkel kezdenek el újra máshol játszani, annál inkább elmegy a kedvük tőle. Ez is egy újabb indok, hogy inkább nagyobb csapatokba verődve, nagyobb projecteken érdemes gondolkodni.

Nem elérhető Roxanne

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 22
  • -Receive: 126
  • Hozzászólások: 211
  • Segített: 106
  • Pentakill \m/
    • SY2 Magazin
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #1 Dátum: 2014-04-01, 20:42:16 »
Láss is, ne csak nézz

A kemény kritika minden adminisztrátornak a legnagyobb ellensége. Nem kellemes érzés éjjel-nappal, látástól vakulásig dolgozni valamin, aztán egyszer csak jön valami jött-ment, aki lefikázza. Persze, biztos csak irigy vagy hülye, jól esik neki másokat bántani, de mi van, ha nem?
Senki sem úszhatja meg negatív kritika nélkül, de még a legalpáribbakon is megéri elgondolkodni. Nem azt mondom, hogy menj eret vágni, akárhányszor valaki rosszat szól az alkotásodra, de még a bugyuta kisgyerekek hisztijében is lehet némi igazság, ami közelebb vihet a műved tökéletesítéséhez.
Persze a ló túlsó oldalára is könnyű átesni. Sosem lehet olyat csinálni, ami mindenkinek tetszene, mert ahány ember, annyi igény. Ezt persze rajtuk kívül mindenki tudja is. Meg kell szűrni az információt, önmagadtól utánajárni a dolgoknak, hogy meghozhasd a legjobb döntést. Változtatni kell-e, és ha igen, akkor mit és hogyan. Akiről pedig bebizonyult, hogy nincs igaza, azt oly módon megnyugtatni, hogy közben biztosítod róla, hogy igenis ő van a világ középpontjában, a szerver vezetői pedig nem felsőbbrendű élőlények, hanem kicsit a játékosok szolgái is. Hogy is mondják a marketingben? "A vásárlónak mindig igaza van."

Ezek mellett nem szégyen mások hibáiból is tanulni. Néha felnézhetsz más, hasonló kategóriájú vagy nagyobb szerverek Facebook-oldalára, fórumjára, esetleg szétnézhetsz a játékon belül is, és levonhatod a tanulságokat. Megfigyelheted a játékosok viselkedését, és ahogy erre a csapatuk reagál. Rossz és jó példákkal egyaránt gazdagodni fogsz, és ha ezeket meg tudod egymástól különböztetni, az már rengeteg pluszt fog adni a számodra. Akármennyire is vagy akár jó, akár rossz véleménnyel egy csapatról, nem szabad elfogultan hozzáállni senkihez. Akik mögött több év tapasztalat áll, nagy valószínűséggel jobban fognak kezelni szituációkat, mint egy olyan ember, aki csak épp belecsöppent ebbe a világba, vagy csak minimális tapasztalattal rendelkezik. Persze ez sem törvényszerűség, a rossz példákat ugyanúgy számtalan helyen fel lehet fedezni.

A kudarc nem bukás, hanem tapasztalat

És mindegyik után le kell vonni a következtetést, hogy mik azok a dolgok, amiket rosszul csináltál, és hogyan kellene másképp. Ha elkezded ugyanúgy, elköveted ugyanazokat a hibákat, csak egy végtelen körforgásba kerülsz be. Lehetsz konok, önfejű, de ezzel nem az erősséged és kitartásod bizonyítod, hanem a bugyutaságod.
Egy szerver bezárásának (vagy ha be sem zártad, csak épp nincs értelme folytatni) számtalan oka lehet. Nem kell rögtön a következő projectbe ugrani. Legalább egy pár napot vagy hetet lazíts, ne törődj semmivel, tisztítsd ki az agyad, és gondolkodj. Vond le minden apró lépésből a tanulságot, és úgy vésd az agyadba, hogy soha többet ne felejtsd el. Csak a buta ember esik bele kétszer ugyanabba a csapdába.

És ha ez se segít?

Mint már mondtam, nem mindenki születik vezetőnek. De ez érvényes az informatikusokra, szerverfejlesztőkre is. Lehet rendelkezel már valamennyi tudással, de érezheted úgy, vagy éreztethetik veled mások is, hogy ez mégsem neked való. Már beleöltél akár több évet is, rengeteg forintot, pont most hagynád abba?
Ez olyan dolog, amit mindenkinek magában kell eldöntenie. Viszont tudni kell, hol kell abbahagyni. Nem érdemes olyan dologért kínkeservesen szenvedni, ami másnak csak egy karnyújtás. Ha pedig nem akarsz ennek ellenére visszatérni a játékosok körébe, sem pedig lemondani az egészről, akkor fedezd fel magadban azokat a tulajdonságokat, amikben igazán jó vagy.
Talán nem érted a programozást, sem az operációs rendszerek működését, de lehet, hogy egy GM-csapatot remekül tudnál koordinálni. Talán fórum moderátornak lennél jó, esetleg egy adminisztrátor tanácsadójának. Lehet, remek érzéked van a képszerkesztéshez vagy videózáshoz, csak talán még te sem tudsz róla. Próbáld ki magad minél több témakörben, amíg meg nem találod azt, amiben igazán jó vagy, és meg nem találod a megfelelő helyet számodra.

Pénztárcával óvatosan!

Fontos kérdés az anyagiak is. Akár hobbiból csinálod, akár pénzért, mindkét esetben fontos tényező, hogy legalább veszteséges ne legyen az alkotásod.
Szükséged lesz egy szervergépre (akár virtuális, akár fizikai), egy webszerverre, igényesebbeknek pedig egy tesztszervergépre is. Van, aki úgy spórol, hogy ezt a hármat egyberakja. Nem hatásos taktika.

Először is, két kérdéssel indítanék:
- Miért fizessek plusz költséget azért, amit én magam is meg tudok csinálni?
- Miért csak magyar szolgáltatóktól bérelhetnék?

Ha nem sikerült rájönni, hogy mire irányultak ezek, hát hadd fejtsem ki.

Sok hostingcéggel lehet találkozni, akik kifejezetten Metin2-vel is foglalkoznak. Ahhoz képest, amilyen teljesítményű gépet bocsátanak a megrendelők rendelkezésére, orbitálisan nagy összeget kérnek. És mégis miért? Mert kapsz rá egy szerverfájlt, amit 5 perc alatt te is felrakhatnál rá, és pluszköltségért cserébe rendelkezésedre bocsátanak néhány embert, akik segítenek összerakni neked egy alapszintű szervert. Már megbocsássatok, de aki önmagától nem képes ezeket elvégezni, az ne akarjon még szervergépet rendelni, hanem tanuljon tovább.

A második kérdésem talán még izgalmasabb. Ugyanis akármennyire is a béka feneke alatt van a forint árfolyama, sok külföldi szolgáltatótól még mindig sokkal olcsóbban lehet sokkal jobb gépeket rendelni, mint a magyaroktól, ráadásul sokkal több szolgáltatással. Igen, nyelvtudás előny... De egy csapatban csak van valaki, aki meg tudja magát értetni legalább egy idegen nyelven, ha már legkésőbb általános iskola 4. osztályában el kell kezdeni a nyelvtanulást, vagy talán tévedek? Ha ezen a téren is hiányosságok vannak, szintén nem árt elgondolkodni. Vagy kénytelenek lesztek fölösleges kiadásokat tervezni...

A legtöbbet talán azzal lehet spórolni, ha a szerver készülésének idejére és a tesztidőszakra nem rendeltek semmiféle gépet. Nyugodtan mehet bárkinek a számítógépéről, aki legalább középkori technológiával rendelkezik odahaza. Lehet, nem lesz non-stop, lehet, néha laggolnak majd a külső felhasználók, de ezt még  mindig kevesebb árnak tartom, mint havi 10-30.000 Ft-ot. Persze nyugodtan mondhatod, hogy "gazdag vagyok, mit nekem ennyi pénz!", de amikor majd a legvégén elszámolsz, és egy negatív szám jön ki végeredményként, akkor is így vélekedsz majd?

A bevételek növelését többféle fizetési formával tudod növelni. Az SMS-ből kapod a legkevesebb pénzt, de ha a játékosoknak is drágább, mintha paypallal vagy bankkártyás fizetéssel fizetnének, akkor ők is el fognak rajta gondolkodni, hogy mi éri meg a legjobban. Nem szabad elfelejteni, hogy ez is ugyanolyan bevétel, mint bármi más, és adózni kell utána. Tartsátok tiszteletben a törvényeket, főként a saját érdeketekben.

Reklámozzunk okosan

A hol és miért kérdésekre nem, de a hogyanra annál inkább válaszolnék.
Minden másfeledik szerveren a következő mottókat láthatjuk:
"Egy teljesen új világ"
"Ez nem sablonos, mint a többi!"
"Itt nincsenek bugok"
"Ez GF"
"Ez az életed értelme!!!"
"Küzdj az életedért!!!!!!!"

Nem merem tovább írni, még elragadtatom magam... De mentségemre szóljon, hogy idáig még tényleg csak idézetek voltak. Hadd mondjak róluk egy kis kritikát.

1. Nem lehet egy játékra azt mondani, hogy teljesen új világ, amikor egy olyan játékmotoron alapul, ami 2007 óta alig változott (még akkor is, ha beleszámoljuk az összes Webzen-Ymir és privátozó közösség fejlesztését is!). Akkor mondhatod, hogy teljesen új világ, amikor úgy megy fel az ember rá játszani, hogy nem hiszi el, hogy metinezik. Addig viszont csak gyermeteg butaság.

2. Azzal, ha azt bizonygatod, hogy a szervered nem sablonos, mint a többi, máris ugyanolyan sablonos lett, mint a többi sablonos szerver, akik ugyanúgy azzal kampányolnak, hogy ők bizony nem sablonosak, pedig de. Még ha tényleg nem is sablonos, akkor sem szabad ilyet írni, mert máris ellőtted magad.

3. Bugok még a legjobban sikerült játékokban is vannak, a Metin2 alapból tartalmaz rengeteg bugot, amit csak kevesen javítottak, aki pedig eljut arra a szintre, hogy ezeket mind javítsa, az majd a saját fejlesztéseiből fog új bugokat gyártani valószínűleg, és nem ezzel fog menőzni, hogy nincsenek náluk bugok, mert van ezeregy más dolog, amivel menőzhet.

4. A szervered akkor lesz GF, ha a Gameforge nevű játékforgalmazó cég tulajdonába kerül, egyébként legfeljebb oldschool stílusú.

5-6: A virtuális valóságot nem szabad keverni a való élettel még egy szlogen formájában sem, mert még a végén valaki komolyan veszi... Ráadásul arról is elég randa vélemény keletkezik így, aki ezt kitalálta (feltéve, ha randának számít, ha valakit elkönyvelnek úgy, hogy a Metin az élete).

Nem akarok tippeket adni, hogy ki mit hangsúlyozzon ki a szervere hirdetésekor, mert mindenki csak azt tudja kihangsúlyozni, amije van. Na de azért hülyeségeket, amikkel magunkat égetjük, ne írjunk már! Az se kellemes, amikor utólag az ember képébe vágják, hogy "Azt mondtad ez bugmentes és találtam egy bugot!!! Soha többet nem fogok itt játszani!!!". Nevetségesnek hangzik, de megtörtént eset ez is. Ne ássunk magunk alatt vermet, mert bőven lesz, aki majd a mulatság kedvéért belelök.
Ha nincs semmid, amit pozitívumként felsorolhatnál a szervered mellett, kellő iróniával egy őszinte bemutatást adva akár még hatalmas sikered is lehet (metinesek közül még nem láttam, hogy bárki megpróbálta volna, de random "rosszjátékoknál" bevált dolog).

Összegzés

A mondandóm lényege dióhéjban annyi, hogy mielőtt bármi fába belevágod komolyabban a fejszédet, fejleszd a tudásod. Nem kell rögtön saját szervereket gyártani, bőven vannak csapatok üres helyekkel, hozzád hasonló tudással, akik szívesen befogadnának, és akár még tanulhatnátok is egymástól.

Ha mindenképp saját szervert akarsz, ahhoz, hogy te legyél az egyedüli fejlesztője, hatalmas terhet kell a válladon cipelned, és rengeteg tudással illetve tapasztalattal kell rendelkezned, hogy az jól sikerüljön végül, ezért érdemes egy stabil csapatot szervezned magad köré.

Ne gyarapítsd a kicsi, rövid élettartamú, értelmetlen szerverek táborát, mert nem csak magadnak, de a konkurenciának és a játékosközösségnek is ártasz vele, míg az élmény, amit nyújtasz, minimális.

Tanulj a konkurenciától, a negatív kritikákat ugyanúgy fogadd el, mint a pozitívat. Mérlegelj és tanulj belőlük, de nem utolsó sorban tanuld meg megfelelően megszűrni az információkat.

Találd meg a számodra legmegfelelőbb munkakört, és próbálj azon belül érvényesülni; ne erőltess magadra olyasmit, amire nem vagy alkalmas.

Bármennyi pénzed is van, igyekezz spórolni; az olcsó húsnak nem mindig híg a leve, sokszor sokkal minőségibb, mint amit elsőre találnál. Nézz körül jól, tájékozódj rendelés előtt!

A szervered okosan, körültekintően, megtervezve hirdesd. Képzeld magad a közönség helyébe, figyeld a reakciókat. Ne írd le néhány szóval a munkádat, még mielőtt bárki megláthatná.

Utószó

Ezt a témát saját tapasztalataim és megfigyeléseim alapján írtam. Nem kell szentírásnak venni a szavaimat, csupán jó tanácsnak szántam őket, amit ha akartok, megfogadtok, ha nem, akkor pedig nem. A téma indításának nincs semmi hátsó szándéka, nekem ebből se előnyöm, se hátrányom nem fog származni. Az téma egyetlen szándéka a fórumközösség segítése.

Elképzelhető, hogy vannak emberek, akiket néhány, a témában megfogalmazott tartalom sérthet, tőlük így utólag is elnézést szeretnék kérni, nem volt célom bárkit is provokálni.

Azért ide, a segítség fórumrészbe nyitottam a témát, mert szeretném nyitva hagyni, és szeretném, ha ti is megosztanátok benne a véleményeteket a ezzel kapcsolatban. Hozzátehetitek személyes tapasztalataitokat, tanácsaitokat, kritikátokat, érveiteket vagy ellenérveiteket. Szeretném, ha ez a téma nem tűnne el a süllyesztőben, hanem minél több embernek segítséget tudnánk vele nyújtani, aki nem lusta egy ilyen terjedelmű szöveget legalább nagy vonalakban elolvasni.

Köszönöm szépen, hogy elolvastátok, várom a véleményeiteket! :)

Üdvözlettel,
Roxanne

Nem elérhető whiteworld

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 17
  • -Receive: 202
  • Hozzászólások: 282
  • Segített: 292
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #2 Dátum: 2014-04-01, 20:52:37 »
huh, ez tetszik, kíváncsi leszek a hozzászólásokra  8)

Nem elérhető Crusad3r

  • Master
  • ****
  • Thank You
  • -Given: 7
  • -Receive: 139
  • Hozzászólások: 628
  • Segített: 192
  • Cogito ergo sum.
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #3 Dátum: 2014-04-01, 20:59:50 »
(sorry nem olvastam el az utószót rossz szokás könyvektől [sose olvasom el az utószót csak ha izgalmas volt a könyv] :D)

Szerintem egy modellező is fontos nem pont arra gondolok hogy tömegesen rippel és kiadja saját munkájaként hanem aki tényleg tud is modellezni nem csak kardot meg vértet hanem bármit. Mivel ezzel is csak javíthatsz a játék meneten, de csak csínján ezzel is mert többet árthatsz mint javíthatsz!
« Utoljára szerkesztve: 2014-04-01, 21:22:30 írta Ezion »
„See, our world is slowly dying”

Nem elérhető Extend

  • Trainee
  • *
  • Thank You
  • -Given: 3
  • -Receive: 15
  • Hozzászólások: 113
  • Segített: 37
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #4 Dátum: 2014-04-01, 22:17:23 »
Ezt az egészet el is mentettem magamnak..Nagyon megfogott.
Gratulálok a munkádhoz, nagyon jó lett, és köszi, hogy van aki a fórumnak megmutassa, hogy hogyan,- mit kell.  ;)

Nem elérhető Deathof

  • Beginner
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Hozzászólások: 1
  • Segített: 0
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #5 Dátum: 2014-04-01, 22:36:33 »
Hello

Már rég metineztem utoljára, régen volt az, azonban nemrégiben elkezdtem nézegetni a szerver készítéssel kapcsolatos témát, hogy meg nézhessem, hogy mit is sikerült fejlődnie a magyar szerver programozóinak, sok-sok oldalnyi jobbnál jobb ötletek, scriptek , programozások láthatóak. De amikor rávettem magamat, hogy nézzünk már meg 1-2 szervert csak úgy a nosztalgiázás végett, nem nagyon láttam különbséget az 1-2 évvel ezelőtti és a mostani szerverek nagy része között, ezzel alátámasztva azt is amit írtál a "szerver tömeg termelésről" , nem lehet érezni azt, hogy tényleg fejlődne valahova úgy magában az egész Metin mind úgy technikailag mind pedig közösségileg.

 Akár hol is kezdtem el játszani, nem nagyon találkoztam segítő kész emberekkel, beszélek itt most vagy adminról vagy akár player társról. Lehet, hogy ezt a magyar "mentalitás" hozza, amit speciel hülyeségnek tartok, mivel szerintem mindenki képes lenne egy közösségbe tartozni, csak a szerver készítők inkább a zsebüket akarják tömve tudni mint sem egy olyan közösséget létrehozni ami valóban kiáll egymásért, jó persze nem lehetséges az, hogy mindenki békességben megférjen egymás mellett, de szerintem pont ugyan olyan fontos kiépíteni a játékosokban is egy "családi kört" mint az admin teamben, persze nem lehet mindenki baját meg hallgatni nem lehet mindenkivel egyesével foglalkozni, de szerintem több fajta olyan eszköz is rendelkezésre állna egy-egy szerver tulajnak amivel simán össze lehetne kovácsolni egy pár fős társaságtól akár több száz lelket számlálóig . Ez alatt nem a töménytelen mennyiségű "event"-et értem amit általában letudnak egy-egy hétvégés bónusszal és hasonló dolgokkal.

Most pár másik MMO-ból fogok példát hozni lehet nem éppen a legjobb,de most ez jutott eszembe, Star Wars: The Old Republic ban, de már a World of Warcraft-ban is létezett ez a rendszer, Group finder vagy Dunger finder, akár hogyan is hívjuk ezeket a rendszereket, több egymásnak teljesen ismeretlen embert dob össze és csak és kizárólag a másikra hagyatkozhatnak, ha nem jó a heal, hal a tank, halnak a többiek is, ha nem jó a dps halnak a többiek is, a Metinből én ezt speciel rohadtul hiányolom, jó persze van kifejezetten Tank vagy Heal kaszt, de én soha nem láttam olyat, hogy ismeretlen emberek állnak össze runokra, persze all chatbe megy a spamelgetés stb. néha néha össze is jön egy csapatnyi ember de utána jó formán többet úgy sem találkozol velük azonban az SWTOR vagy a WoW felkínálja azt a lehetőséget hogy ezekkel a vad idegeneket felvedd barátlistára. Nem igazán vagyok az a nagyon társasági életet élő személy, de így nekem is sikerült egy rakat barátot szereznek akik után esetleg más játékokban is játszottunk vagy adott esetben elmentünk meginni egy sört.

Összegzésként vagy így utószóként így annyit tennék, hozzá, hogy lehet, hogy neked van a legkirályabb szervered, lehet hogy te vagy az a vezető egyéniség aki valóban össze tud tartani egy olyan teamet aki tényleg nagyon ütős tud lenni, ha kell és a végsőkig kiállnak érted, de ha nem tudsz egy közösséget kialakítani ebben a "káosz"-ban amit voltaképp most a tömérdek mennyiségű szervert hivatott megszemélyesíteni, szerintem szinte ugyan ott fog tartani a szerver.

Köszönöm, hogy szakítottál rá időt, hogy elolvasd ezt a kis szösszenetet.
(Bocsi, ha nagyon elvesztem a részletekben, de hajlamos vagyok rá :) )
« Utoljára szerkesztve: 2014-04-01, 23:12:57 írta Deathof »

Nem elérhető Magyaros

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 2
  • -Receive: 8
  • Hozzászólások: 208
  • Segített: -3
  • Csak a Ser
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #6 Dátum: 2014-04-02, 00:37:39 »
Ezzel az a baj hogy nincs 1 magyar szerverre se ami nem lenne eltúlozva de még is lenne kőkemény PvE része és most nem a farmolgatásról beszélek hanem a kemény félórás runokról ahogy a 3 betüsnél is szokott lenni na ezek hiányoznak vagy épp az hogy nincs egy normális PvP módja a játéknak csak annyi hogy kihívod v egyébb azt ölitek egymást halomra a helyet hogy 2v2 3v3 5v5 csapatokban lenne a harc , céh háború meg sem közelíti ezt . Igazából az egész játék el van cseszve hivatalosan is elfogadták anno a játék alfa béta formája  lett a 1.0 v mert elfogyott a pénz aztán mire lett meg már nem kellettek a betervezett dolgok mert elég nagy bevételük lett abból hogy itt megáljanak . Kb ennyit tudok mondani ehez a témához .

Nem elérhető Roxanne

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 22
  • -Receive: 126
  • Hozzászólások: 211
  • Segített: 106
  • Pentakill \m/
    • SY2 Magazin
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #7 Dátum: 2014-04-02, 14:20:30 »
@Ezion: A saját példámon tudom, hogy egy modellező nem feltétlenül elengedhetetlen, ha elég szemfülesek vagyunk. Persze sosem árt, ha van, de már nem egy szerver pont ezzel ásta el magát, hogy nem lehetett úgy menni virtuális 2 métert, hogy ne találkozz egy bazinagy szerverlogóval; vagy épp teljesen a játékba nem illő dolgokat kreáltak. Úgyhogy tényleg nagyon hasznos tud lenni, ha okosan gyártják az új modelleket, de modellező nélkül is lehet boldogulni, bár egy kicsit nehezebben.

@Deathof: Igen, a játékbeli közösség kialakítása is egy fontos fejezet, de ez már a fejlesztők dolga, hogy hogyan oldják meg. Az Ymir ezzel nem igazán törődött anno, és egy ideig bőven elég volt a csoportosuláshoz az, hogy kevesen tudtak olyan karaktereket építeni az eredeti szervereken, amelyekkel teljesen egyedül boldogulhatnak, így szinte mindenütt csoportfejlődés volt. Mára ez már egyáltalán nem igaz, a privátosok pedig mindig sokkal nagyobb gondban voltak vele, ezért kell új ötleteket bevezetni és megvalósítani a fejlesztőknek, ha orvosolni akarják a problémát. Amit te írtál, az is ennek egy lehetséges megoldása, ha kicsit továbbgondoljuk "metinesen", de még ezerféle apró trükkel lehetne közelebb hozni a játékosokat egymáshoz, ha kicsit jobban megpróbálunk a dolgok mögé látni, és elszakadni a megszokott metines struktúrától.

@Magyaros: Az tény, hogy nem kész verzióban került ki, és még most se mondható egyáltalán késznek, és pont ez az, amiről beszélek fejlesztések címén. A játék alapjainak javítása ugyanúgy a játékélmény emeléséhez tartozik, és én magam is erre próbálok elsőként összpontosítani, amikor új ötleteken gondolkodom. Semmit sem lehetetlen megvalósítani, főleg a forráskód kikerülése óta; csupán megfelelő tudással és ötletekkel rendelkező emberek kellenek hozzá.

A pozitív visszajelzéseket pedig köszönöm szépen.

Nem elérhető Crusad3r

  • Master
  • ****
  • Thank You
  • -Given: 7
  • -Receive: 139
  • Hozzászólások: 628
  • Segített: 192
  • Cogito ergo sum.
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #8 Dátum: 2014-04-02, 17:24:48 »
@Ezion: A saját példámon tudom, hogy egy modellező nem feltétlenül elengedhetetlen, ha elég szemfülesek vagyunk. Persze sosem árt, ha van, de már nem egy szerver pont ezzel ásta el magát, hogy nem lehetett úgy menni virtuális 2 métert, hogy ne találkozz egy bazinagy szerverlogóval; vagy épp teljesen a játékba nem illő dolgokat kreáltak. Úgyhogy tényleg nagyon hasznos tud lenni, ha okosan gyártják az új modelleket, de modellező nélkül is lehet boldogulni, bár egy kicsit nehezebben.
Ezzel egyetértek! Bár szerintem elég kevés ember van aki tényleg tud modellezni magyarok közül szerintem (nem sértés-nek szánom senki se sértődjön meg).
« Utoljára szerkesztve: 2014-04-02, 17:27:23 írta Ezion »
„See, our world is slowly dying”

Nem elérhető mobi69

  • Trainee
  • *
  • Thank You
  • -Given: 15
  • -Receive: 8
  • Hozzászólások: 56
  • Segített: 3
  • Matuzsálem
    • HeroeS2
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #9 Dátum: 2014-04-02, 20:26:18 »
Köszi Roxanne, igazán élvezetes olvasmány volt :)

Néhány gondolat, hozzá.

Magam is jó ideje "próbálkozom" szerverkészítéssel, sok csapdába beleestem az itt felsoroltak közül. Sajnos, a mai Metines "piac" annyira felhígult, hogy az a kevés játékos, aki még megrögzött Metin rajongó, szétoszlik. Való igaz, egy komoly, átgondolt szerver készítése rengeteg idő és energia, nem utolsó sorban ,nem kevés pénz... A magyar hostingok, tisztelet a kivételnek, saját maguk alatt vágják a fát, azzal, hogy a vps-t szerver/kliens párossal adják. Elharapódzott az a tendencia, hogy minden 10+ éves gyerek szülinapra/karácsonyra Metin szervert kap... Nézzetek körül...heti szinten nyílik 8-10 új "szerver" ,már ha ezt a titulust rá lehet akasztani. 0 ráfordított idővel, 0 hozzáértéssel,0 átgondolással... Sajnos ezzel csak azt érik el, hogy azok a szerverek, amelyek megpróbálnak talpon maradni , nem kis erőfeszítés árán tudják csak ezt az időszakot túlélni. Sokan hiszik, hogy ebből aztán meg lehet gazdagodni..Nos, lehet.. De ahhoz, rengeteg idő, energia és pénz szükségeltetik. Befektetés nélkül senki se várjon hasznot. A hárombetűs szerver és "következő" valóban elérte azt, amit a meggazdagodni vágyók remélnek csak. De ne felejtsük el azt, hogy nem 1-2 hét/hónap alatt jutottak oda, ahol most vannak. Szóval, nem szaporítanám a szót, csak egyetérteni tudok Roxanne-al abban , hogy vagy jót csinálsz vagy semmit.. Idéznék egy régi tanáromtól: " A jó munka nem tűri sem a pontatlanságot, sem az akarat hiányát.." Nem árt a fent leírtakon, értem ezalatt Rox írását, elolvasni, átgondolni, megszívlelni. Köszönjük Roxanne! :)

U.i:
Ezion-nak, lehet, hogy nem sok ember tud a magyarok közül modellezni, de a "nagy epvp-s " modellezők sem saját kútfőből dolgoznak, tisztelet a kivételnek..Számos olyan modell-t tudok ami eredetileg egy ázsiai fórumon látott napvilágot, némi moddingolás után pedig a "nagyok" weboldalán jelentek meg nem kis összeg fejében.. Szóval nem kell leszólni a magyar modellereket, legfeljebb itt nem nagyon publikálnak..
« Utoljára szerkesztve: 2014-04-03, 04:47:52 írta mobi69 »

Nem elérhető Magyaros

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 2
  • -Receive: 8
  • Hozzászólások: 208
  • Segített: -3
  • Csak a Ser
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #10 Dátum: 2014-04-03, 05:41:15 »
A külföldi modellezőkről ne is beszéljünk mert 1 szakdolgozat is kijönne belőle . :D

A lényeg onnét lopnak ahol tudnak: Perfect World , WoW , Aion , Lineage 2 .

A magyarokat tisztelem sok a jó saját ötlet és még a külföldi modelleket is igényesebben alakítják át .

Nem elérhető Distraught

  • Professional
  • ***
  • Thank You
  • -Given: 102
  • -Receive: 310
  • Hozzászólások: 516
  • Segített: 261
  • GothBoiClique
    • Facebook
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #11 Dátum: 2014-04-03, 17:42:25 »
Sziasztok,
Először is szeretnék gratulálni Roxanne, nagyon élvezetes volt elolvasni!
A modellekzőkkel kapcsolatban pedig szerintem nem baj, ha máshonnan szednek le modelleket és alakítanak át. Például nézd meg plechito munkáit, lehet, hogy a modelleinek csak kis része saját, de azért el sok munka van azzal is, hogy pl. egy mountot becsontozzon és animáljon. Nemrég én is elkezdtem animálni, és elég idegölő dolog... Ha a modellek is egyediek lennének, akkor valószínűleg még drágábban árulná.

Nem elérhető Roxanne

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 22
  • -Receive: 126
  • Hozzászólások: 211
  • Segített: 106
  • Pentakill \m/
    • SY2 Magazin
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #12 Dátum: 2014-04-05, 20:25:28 »
A rippelt modelleket én sem szívlelem, bár magam is használom őket, egyrészt, mert nagyon költséges lenne mindent külön modellezővel megcsináltatni, amit ezekkel is tudunk helyettesíteni, másrészt, mert gyakran még jobban is néznek ki, mint amit egy közép-jó tudással össze lehetne hozni. Viszont hatalmas hátulütőjük, hogy ha egy olyan játékos fut velük össze, aki játszott azzal a játékkal is, amiből rippelték, azoknak a többsége fel szokott az ilyesmin háborodni, de legalább cikizi a szervert emiatt. Az ilyesmi pedig elkerülendő dolog. Másrészt, ha a legtöbb dolgot összelopkodjuk a szerverünkbe, már inkább hasonlít egy mmo-kutyulmányhoz, mint valami igazán eredeti dologhoz.

A pozitív visszajelzéseket pedig köszönöm ismét :)

Nem elérhető picur111

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 130
  • -Receive: 107
  • Hozzászólások: 284
  • Segített: 130
  • nincs megosztható adat
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #13 Dátum: 2014-04-23, 18:04:38 »
ha hozzá tehetem:
Lehet saját,egyedi vagy rippelt , vagy remixelt modelled, de végül mindegyik azt fogja igazolni,hogy valaki dolgozott azért,hogy jobb legyen egy játék élménye, akár privát szerveren ,akár valami alap játékon múlatod az időd.

Költői szösszenet
(click to show/hide)
nincs megosztható adat

Nem elérhető david0712

  • Beginner
  • Thank You
  • -Given: 1
  • -Receive: 1
  • Hozzászólások: 6
  • Segített: 1
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #14 Dátum: 2014-05-04, 14:07:07 »
Roxanne: Nagyon jó lett!
Deathof: Teljesen egyetértek veled!
Én szerintem jelenleg a metin valami kavargó "izé". (A rengeteg fejlesztés miatt amit készítettek, a sok szerver, a sok kliens, a sok megoldás stb..) Szerintem ha a kellő emberek összefognának akkor ebből az "izéből" lenne "valami" és a sok "valamiből" lenne egy játék, amivel mindenki szívesen játszana. De mivel az emberek ilyet még álmukban sem tennének. (Tisztelet a kivételnek!) Ezért megvalósíthatatlannak tartom.

Régen én is metineztem, sok szerveren jártam volt amit jó volt volt ami nem. A sok meggondolatlan fejlesztés nem előrébb vitte, hanem hátráltatja a játék fejlődését. Például a "Pirate u." régen jó volt, mára már "undorító".

Én is szervert akartam készíteni hátha lesz valami. De beláttam hogy meghaladja a képességeimet, így abbahagytam. Most újra megpróbáltam de az a hatalmas "fejlődés" amit behoztak megállított.(Nem támogatja a processzor, nem kapcsolódik stb...)

Nem elérhető VingHousex3

  • Trainee
  • *
  • Thank You
  • -Given: 0
  • -Receive: 0
  • Hozzászólások: 86
  • Segített: 0
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #15 Dátum: 2014-07-14, 14:47:29 »
Én is támogatom az előttem szólókat.
Régen rengeteg jó szerver volt,mikor még nem volt ez a sok rengeteg fölösleges újjítás.
A régi PuMt2 hasonló jó szerver volt,mint a ddmt.Azóta az is 360* fordulatot vett,aztán hányinger lett az egész szerver.
Ugyan ez van most a ddmt-vel is.Régen mindenki imádta,nem volt tele semmi újjítással csak egy sima átlagos szerver volt ahova mindenki szeretett feljárni,már csak a társaság miatt is.
Most akárhányszor szét nézek a fórumon,minden topic a szerver hírdetésről csak arról szól,hogy a legújjabb vértek,fegyverek,mapok,5perc alatt 250.
Ennek mi értelme van? Annyira gusztustalanul tudnak kialakítani szervereket hogy hihetetlen.

Nem elérhető Cs0nt1

  • Beginner
  • Thank You
  • -Given: 3
  • -Receive: 1
  • Hozzászólások: 15
  • Segített: 0
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #16 Dátum: 2014-07-16, 13:53:14 »
Így elolvasva elég szép "kis iromány"  :)
Gratulálok hozzá, itt a fórumon tényleg csak tanulni lehet dolgokat :)

Nem elérhető Roxanne

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 22
  • -Receive: 126
  • Hozzászólások: 211
  • Segített: 106
  • Pentakill \m/
    • SY2 Magazin
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #17 Dátum: 2014-07-16, 13:54:21 »
Köszi mindenkinek :)

Nem elérhető Roxanne

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 22
  • -Receive: 126
  • Hozzászólások: 211
  • Segített: 106
  • Pentakill \m/
    • SY2 Magazin
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #18 Dátum: 2014-07-23, 00:13:29 »
Egyre inkább úgy érzem, hogy még egy szösszenettel ki kellene egészítenem a témát, ez pedig a

Tanulás folyamata

Bár ezt már számtalan embernek elmeséltem itt, a fórumon, mégis úgy tűnik, újra és újra el kell regélnem, mert valahogy az emberek nem veszik komolyan. Pedig én komolyan beszélek.
Hogy a személyes példámat hozzam fel, én már 2009 nyara óta tevékenykedem ezen a pályán kisebb-nagyobb kihagyásokkal, és akkoriban elindulni aztán tényleg nem volt könnyű. Volt néhány szerverkészítési tutorial, többsége ugyanarról szólt, méghozzá érthetetlen, helyesírási hibákkal teli kiadásban (az egyik még mindig megtalálható itt a kiemelt témák közt), és egyik se nagyon jutott messzebb a "hogyan állítsuk be a kovácsot úgy, hogy 100% legyen a javítási esély, és ne kérjen semmit" problémánál. Persze a hogyan és miért már nem volt mellékelt információ.
Nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy a fórum ezen részlegének akkori és mostani állapota közt ég és föld a különbség. Persze voltak már akkor is itt emberek, mint BSI, aki külön megérdemli, hogy kiemeljem a nevét, hiszen rengeteget tett a fórum közössége érdekében akkoriban, de 1-2 ember a színvonal felfuttatásához kevés, és ez a néhány ember is csak korlátolt információkból és saját tapasztalatokból tudott építkezni.
Akkoriban nem volt segítség részleg, nem ajánlotta fel minden 2. ember, hogy vegyük fel Skype-ra és segít, sőt, az emberek többségétől távol állt a segítség fogalma. Ha úgy tetszik, magunkra voltunk hagyatva. Mégis még nagyon sokan itt vagyunk a régiek közül, és folytatjuk, amit "elődeink" elkezdtek, a tudásunk pedig egyre inkább kiteljesedni látszik, ez pedig nem véletlen.
Nekem kezdetkor az volt a taktikám, hogy minden tutorialt, amit csak elolvastam, végigcsináltam, függetlenül attól, hogy szükségem volt-e egyáltalán arra a tudásra, vagy sem. Tudtam jól, hogy egy nap még bármelyik tudásra szükségem lehet. Tehát megcsináltam mindet, és próbáltam értelmezni, hogy mi az, amit épp csinálok. Jegyzeteltem, megfigyeléseket tettem, amit más kihagyott, azt én hozzátettem. Szép lassan elkezdett kikristályosodni bennem a dolgok működése, és nem telt bele sok időbe, míg már én magam írtam ide a tutorialokat, nem pedig másokra vártam, hogy elkészítsék őket.

A nagy gondolatokra nem szabad várni, hajszolni kell őket.

Mostanában egyre inkább azt látom itt feltörekvő mentalitásként, hogy az ember megvárja, amíg mindent megcsinál helyette más. Jobb esetben még a problémájának utánanéz a keresőben, rosszabb esetben rögtön a témanyitáshoz fordul, feltéve ugyanazt az ezerszer feltett kérdést, és sokan még fel is háborodnak, ha az ember megtagadja tőlük ilyenkor a teljes körű segítségnyújtást. Nem szabad elvárnunk senkitől, hogy egymás szolgái legyünk. Bár mi, akik itt vagyunk és segítünk, bizonyos szempontból a közösség szolgái vagyunk, én is annak tekintem magam, de a szolgaság és a rabszolgaság között hatalmas a különbség. Nem várhatjuk el senkitől, hogy a szánkba tegye a sült galambot; a galambot nekünk kell elkapni reptében, kitekerni a nyakát, megpucolni, megsütni, és még az íze is sokkal finomabb lesz.
A kezdetek a legtökéletesebb alkalom arra, hogy kialakítsd magadban azt a tudást és gondolkodásmódot, amire a későbbiekben még hatalmas szükséged lehet. Ha ezt a végtelen segítségkérésed révén elszalasztod, hosszútávon minden sokkal döcögősebben és lassabban fog menni. Ezt a saját példámon tudom, hiszen mostanra sikerült szinte teljes körűen kiismernem azokat a dolgokat, amelyekkel egykor elkezdtem foglalkozni, de amelyek megismeréséről letettem, mert a csapatomban vannak hozzáértő emberek, akik ezeket a területeket fejlesztik, és ha velük problémám adódik, megoldják helyettem; nos, ezekhez a területekhez már egyáltalán nem értek. A technika fejlődik, vele együtt a Metin2 szerverkészítés technikája is. Én pedig csak azokon a területeken tudom tartani a lépést, amelyeket magam ismertem ki, nem mások segítettek benne. Persze embere válogatja, de ahogy észrevettem, ez elég gyakori hiba.

És most jön az, amivel igazából kezdenem kellett volna, de talán így a végére nagyobb nyomatékkal bír: ez egy kihalóban lévő játék, kevés játékossal, rengeteg szerverrel. Amíg csak poénra veszed, addig nem kell erőlködni, de ha el akarsz érni valamit, ami nem csak néhány hónapig bírja, ahhoz le kell tenned valamit az asztalra. Átfogó tudás és nagy gondolatok kellenek hozzá. Egy szerver attól még, hogy van benne pár saját küldetés vagy modell, egy új dungeon vagy másféle drop, még nem kerül ki a sablonszerverek közül. Átfogó ötletek kellenek, amelyek gyökeresen megváltoztatják a játékot, vagy gyökereiben javítják (ugyanis már erre is láthattunk jó példákat). Bármelyik verzió lehet sikeres, de a sablonszerverek szinte mind hamar elsüllyednek a mélyben.
Azt is elárulom, hogy pár hónapnyi tudással szervert nyitni kevés. Számomra csupán most jött el az első alkalom 2009 nyara óta, hogy úgy érzem, tényleg készen állok rá. És bár idáig csak egy komolyabb szerverem volt, az is több mint két évvel ezelőtt, annak sikeres kezdete és csúfos vége tökéletesen tükrözi számomra, hogy tényleg nem álltam még készen. Az akkori tudásom pedig össze sem hasonlítható a mostanival. Pár hónapnyi tudás legfeljebb pár hónapos sikerhez lesz elég. Így hát szerintem tegye fel magában mindenki a kérdést, hogy mit akar: egy olyan szervert létrehozni, amelynek futása alatt nem telik el olyan nap, amikor az ember nem idegeskedi halálra magát az újabb hibák és kiskapuk betömködése miatt, vagy tanulni még tovább és tovább, akár évekig; szemlélődni, tapasztalni, amíg el nem jön az a pillanat, az a stabil érzés, ami halkan azt súgja: "készen állok".

Köszöntem ismét a figyelmet :)
« Utoljára szerkesztve: 2014-07-23, 00:18:19 írta Roxanne »

Nem elérhető whiteworld

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 17
  • -Receive: 202
  • Hozzászólások: 282
  • Segített: 292
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #19 Dátum: 2014-07-23, 07:21:42 »
Megint egy szép és tanulságos írás tőled Roxanne gratulálok, kb 3 éve én is így kezdtem az egész metint de még most sem mernék ( nem is akarok ) egy saját szervert nyitni, ami tudásra szert tettem azt szinte mindet innen és más fórumokról és sok sok gyakorlással szereztem meg. Igen a sült galamb nagyon jó példa erre az egészre pedig sokkal jobb az alapokról indulni, alap SF és kliens és a végén az ember örül amikor látja a munkája eredményét, igen ezt én csináltam. Még egyszer gratula ezért a szép eszme futtatásért nekem tetszik.

Nem elérhető Roxanne

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 22
  • -Receive: 126
  • Hozzászólások: 211
  • Segített: 106
  • Pentakill \m/
    • SY2 Magazin
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #20 Dátum: 2014-07-23, 11:35:45 »
Köszönöm neked is :)

Nem elérhető Tomi098

  • Beginner
  • Thank You
  • -Given: 24
  • -Receive: 3
  • Hozzászólások: 22
  • Segített: -1
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #21 Dátum: 2014-08-16, 21:46:44 »
Nagyon szép írás!:) Nem hagyhattam ki hogy ne írjak ide!!:)) Énis régebb óta csinálgatom a szervert... de sajnos már 3x el veszett a munkám egyéb okok miatt... De a mostani szerverem az az összes többit felúlmulja!!:))) és énis annó még azt sem tudtam hogy exp-et lehet növelni navicatba így megkönyíteni a fejlődést szorzó nélkül.. mára meg sd2 a 100-as fejlődős mapp :) .... énis nulláról kezdtem és mára már elég sok mindent tudok! Igaz sokat kérdezek itt a fórumon de csak akkor ha elakadok és nem tudom mi lehet a probléma :) Visszatérve kapsz egy "+"-t:) nagyon "bölcs" :D :P További jó munkát!!

Nem elérhető Mr.Joeker

  • Beginner
  • Thank You
  • -Given: 10
  • -Receive: 24
  • Hozzászólások: 32
  • Segített: 25
  • írástudatlan
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #22 Dátum: 2014-08-17, 10:42:50 »
Most jött el az idő,amikor én is leütöm a gondolataim :D
Nem most kezdtem én se,olyan 2010 tavasza volt az,amikor leültem a gépelé,és nézd
már mi ez a Metin 2 kombó?Először nagyon elvoltam vele,mentem próbálgattam a szervereket,amik a könyű fejlődés miatt nagyon be is jöttek.Aztán gondolkoztam,hogy miért ne nyissak egy kisebb szervert?
Maga a szerver nem volt életben hónapokig,de tanulás képpen tökéletes volt arra,hogy 1-2 alapot lefektessek magamban.Akkoriban elégvolt,egy alap Instant sf is,vagy néhol egy kaszás skill,amit BSI nek köszönhetünk itt hungaryn is.Akkoriban indúlt a Mester is,ugye eleinte nem volt pl:holtak földje.Anyi módositás történt,hogy a map1 város útját át textúrázták,újra vezették(nem a mai formában).Nekem 2010-2012 ig úgy tünt,hogy szerverek terén az "aranykort" éljük(játékos szám téren).Mostanában érezhető leginkább,hogy miről is van szó.Az akkori hungarynak a létszámának csupán a fele se,található meg most.Mi lett volna,ha a YMIR megakadályozta volna,a P servereket még annó?Maga a kérdés is érdekes,de megfordúlt bennem.Lemerném fogadni,hogy nem lenne anyi játékos se,mint most,a kihalás előtt.Bizonyos szempontból löktünk,magán a létszámon is nekik.De miattunk is fog kihalni maga a játék,egyre jobban szaporodó szerverek,egyre kevesebb játékos.
Most már nem elég egy netről letöltött SF,amin semmit nem módositunk,ez már elmúlt.Ahogy Roxanne is leírta párszor,inkább javitani kéne az egészen pl: grafikára nyomni egy kis +-t,játékélményen nyomni...stb Az elmúlt időben az is látom,hogy szaporodnak a 2betüs,1 számos szerverek.Az én szememben ez tükrözi,a magyar felmutatást,de még külföldön is látni ilyet.A másik csunya dolog,hogy mivel már kint van a forrás,Metin alapokon új játékot késziteni.Ha már egy új játékot kitudunk pofozni belőle,inkább alkossunk már Metin téren valamit(mondjuk ez csak az én agymenésem).A modellekről is mondanák pár szót.Eddig a piacon nem találtam 100% egyediségenk örvendő fegyvert,se vértet.
2010-2011-ben még a legendlongju általt képről vágott fegyverek voltak divatban,most már a ChaoSS,Plechito által rippert dolgok.
« Utoljára szerkesztve: 2014-08-17, 11:02:07 írta Mr.Joeker »

Nem elérhető Roxanne

  • Intermediate
  • **
  • Thank You
  • -Given: 22
  • -Receive: 126
  • Hozzászólások: 211
  • Segített: 106
  • Pentakill \m/
    • SY2 Magazin
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #23 Dátum: 2014-08-18, 12:14:32 »
Ismerek egy nagyon kedves román modellezőt Bogdan/Metin Beats nicknéven (Youtube), aki saját maga készíti a modelljei nagy részét nulláról, és rendkívül nagy tehetsége van hozzá. Amikor legutóbb beszélgettem vele, azt mondta, hogy szerinte sokkal egyszerűbb saját modelleket készíteni, mintsem rippelni, ha az ember ismeri a megfelelő technikákat hozzá. Szerinte rengeteg trükk létezik, amiket ha okosan használsz, időt és energiát spórolhatsz vele, és még a végeredmény is jobb lesz. Engem mindenesetre meggyőzött amit láttam tőle, meg amiket képeken mutatott.
Szóval nem csak olyanok léteznek, akik szinte mindent rippelnek, vagy rippelt modelleket alakítanak át, de tényleg ritkaságszámba mennek. A többség inkább a könnyebb (vagy legalábbis számukra könnyebbnek tűnő) utat választja.

Nem elérhető Mr.Joeker

  • Beginner
  • Thank You
  • -Given: 10
  • -Receive: 24
  • Hozzászólások: 32
  • Segített: 25
  • írástudatlan
Re:[TUT][DISQ]Hogyan legyél sikeres szerverkészítő
« Válasz #24 Dátum: 2014-08-18, 14:06:46 »
Kinek a tyúk,kinek a tojás...(Hopsz :S)
Amúgy meg,ha átgondoljuk  akkor igazából tényleg könyebb 0 ról épitkezni,1-2 szempontból.
Vagy mégse?Szerintem,a legkönyebb dolog,ha inkább keresünk egy "Model Könyvtárat" külföld fele tekintve,de ott is találhatóak rippelt modelek.
Tegyem fel mondjuk a cgmodel-t,ahol több ymir modell alapját megtalálhatjuk(Azrael,purgatory mobok...stb).
Ha az ember elkezdi sajátitani mondjuk egy BOX ból a modellezést,hamar eltudja magában simitani az alapokat.Sokaknak a textúrázás okozza a legnagyobb problémát,amihez ha nincsenek megfelelő alapanyagaink,akkor elég nehéz a dolog.Melesleg,hogy a 3ds max 7,és az előtte lévő verziókból kiamaradt az unwrap uvw ből,a renderelés.Az utánna következő verziókban már megtalálható.Szóval nekünk kell azt is levágni photoshopal...ezért egy picit praktikusabb ilyen téren egy újabb verziót használni.
« Utoljára szerkesztve: 2014-08-18, 14:45:20 írta Mr.Joeker »